Asfaltē šogad pēdējos posmus

Autoceļa Rīga-Liepāja posma no Saldus līdz Bukupei rekonstrukciju plānots turpināt vēl pāris nedēļu, pēc tam darbi apstāsies līdz pavasarim. 

“Ja vien laika apstākļi negaidīti neuzlabosies," piebilst objekta ģenerāluzņēmējas SIA “Saldus ceļinieks” projektu vadītājs Oskars Šteins. Viņš atceras, ka, piemēram, pirms diviem gadiem tiltu pār Lielupi Kalnciemā varēja asfaltēt vēl 15. novembri, jo bija līdz +15 grādu silts. Taču patlaban ražīgam darbam atliek aizvien mazāk diennakts stundu ne vien saules gaismas, bet ari lietavu dēļ. Līgums paredz ceļa posmu rekonstruēt 300 kalendārajās dienās, bet ne vēlāk kā līdz nākamā gada augusta beigām, tādēļ, ziemai tuvojoties, jāizvērtē, kad kļūst izdevīgāk nestrādāt, nevis strādāt. Turklāt izmaksās jāņem vērā ne tikai tieši uz ceļa izdarītais, bet ari, piemēram, minerālmateriālu pārvadāšana pa grants ceļiem — daudzviet noteikti masas ierobežojumi, kā ari pēc vešanas tie jāatjauno. 

Par aizvadīto sezonu Oskars Šteins saka — tik sarežģīti apstākļi vēl nav piedzīvoti. Ja tos uztver par izaicinājumu un jaunu pieredzi, tad ar šīm vērtībām ceļu būvētāji šogad bagātīgi apveltīti. “Viss ir pārmitrināts. Apdare un zemes darbi nav iespējami, jo nomalēs daudzviet pat cilvēks gumijas zābakos iestieg, kur nu vēl ceļu būves tehnika," viņš skaidro. Lietus izposta arī jau izraktos grāvjus, un pēc spēcīgākas lietusgāzes paiet vairākas stundas, kamēr atjauno ūdens atvadi gar rekonstruējamo ceļa posmu. 

Bet vislielākos nedarbus lietus dara pie caurtekām, kuras mainot, tiek veidoti jauni uzbērumi. Rūpīgs darbs vairākās vietās pilnībā izpostīts, tas jādara atkārtoti, iekļaujoties līgumā noteiktajā finansējumā. Citviet ceļu būvētāji vispār netiek caurtekām klāt, jo ūdens līmenis ļoti augsts un straume mutuļodama brāžas cauri; tādos apstākļos nevar demontēt vecās caurtekas, ne ari izbūvēt jaunās. Tādēļ dažu caurteku maiņa atlikta uz nākamo gadu. Tomēr atliktie darbi nekādā ziņā neietekmēšot visa objekta pabeigšanas termiņu; rekonstrukcijas gaita tiek rūpīgi plānota, un patlaban laika rezerve ir pietiekama. Braucējiem gan nākamgad jārēķinās ar neērtībām vēl garākā ceļa gabalā, jo tad tiks rekonstruēts ari posms no Saldus līdz Brocēnu novada robežai un vienlaikus pabeigti darbi Saldus-Bukupes posmā. 

Lielākajā daļā brauktuves vecā asfalta sega jau nofrēzēta, ieklāta pamatne ar reciklētā asfalta un cementa maisījumu un divas jauna asfalta kārtas — pamata kārta un saistes kārta. Trešo, virskārtu, klās nākamgad. Līdz sezonas beigām asfaltēšana notiks vēl tikai pāris posmos; ceļu būves standarti pieļauj projektā noteiktās asfalta kārtas klāt līdz +2 grādiem zemā temperatūrā. 

Pēc darbu pabeigšanas tiks atjaunota satiksme abās ceļa joslās, taču būs ierobežots braukšanas ātrums līdz 70 km/h, jo vietās, kur atjaunota asfalta sega, nav mērīta saķere, turklāt ceļam nav uzstādīts drošības aprīkojums — marķējums, barjeras —, tādēļ braukšana ir nedaudz bīstamāka. Līdz rekonstrukcijas beigām ceļa posms ir “Saldus ceļinieka" pārziņā, uzņēmums atbild par drošas satiksmes organizēšanu, remontu, bet ziemas uzturēšanas darbus veiks VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”. 

Par drošu satiksmi ari patlaban nevar priecāties, riskus rada lielākoties autovadītāji, kas neievēro luksoforu signālus un pa vienvirziena joslu brauc pie sarkanās gaismas. Arī reportāžas tapšanas laikā kļūstam par vairāku šādu pārkāpumu aculieciniekiem. Paradoksāli — pēc O. Šteina vērojumiem, vieni no biežākajiem pārkāpējiem esot pasažieru pilni satiksmes autobusi. “Uz aizrādījumiem šoferi mēdz atteikt: “Man vienalga, man ir grafiks!””, atstāsta projektu vadītājs. Autovadītāji no pretimbraucošas plūsmas mēdz izvairīties, nogriežoties darbu zonā. “Labi, ja uz tās stingra pamatne, bet, ja, piemēram, cietē cementa maisījums vai svaigi uzklāts asfalts?" O. Šteins saka. “Policija te ir diezgan bieži, bet šoferi uzmirkšķina cits citam, un uz brīdi visi kļūst kārtīgi." Toties salīdzinājumā ar citiem objektiem uz šī esot piedzīvots mazāk ļaunprātību. piemēram, neesot nozagts neviens luksofors.